Werkwijze / stappenplan
Stap voor stap naar overzicht in uw situatie
Financiële problemen stapelen zich op. U vult het ene gat met het andere.
Goed uitkomen met uw geld aan het eind van de maand lukt al lang niet meer. En het moment dat serieuze betalingsachterstanden dreigen is niet ver meer. Herkenbaar? Dan is het tijd om Debeto Budgetcoaching in te schakelen. We helpen u om weer overzicht te krijgen in uw financiële situatie. Zodat u straks kunt zeggen: ik kan het zelf weer. Maar hoe gaat dat nou, werken met een budgetcoach?
Stap 1
Aanmelding en kennismaking.
U heeft uzelf aangemeld of u bent via iemand anders – bijvoorbeeld uw werkgever – bij ons terechtgekomen. We beginnen met een eerste gesprek. Meestal doen we dat bij u thuis. Die kennismaking is kosteloos en vrijblijvend. U zit nergens aan vast. Voorafgaand aan het gesprek vragen we u een formulier in te vullen. Daarop staan vragen over uw gezinssamenstelling, uw huisvesting, uw inkomen (of een inschatting), eventuele betalingsachterstanden enzovoort. Klikt het tijdens het gesprek? En denken we dat we u kunnen helpen? Dan begint het coachingstraject.
Stap 2
Uw persoonlijke situatie in kaart brengen.
Als eerste geeft u ons inzicht in uw financiële situatie. Alles mag (en moet) op tafel komen: inkomsten zoals loon en salaris, alimentatie, bijstand en dergelijke, uw maandelijkse uitgaven, de kosten van levensonderhoud voor u en uw gezin, eventueel spaargeld op de bank, rekeningen die nog niet zijn betaald en eventuele betalingsachterstanden en grote uitgaven voor de (nabije) toekomst. Belangrijk is dat u niets vergeet. Natuurlijk kunt u erop rekenen dat Bilanco 100% vertrouwelijk werkt. Niemand komt iets te weten. Ook uw werkgever niet, als u op die manier bij ons terecht bent gekomen.
Stap 3
Een plan van aanpak opstellen.
We weten nu wat er maandelijks binnenkomt en uitgaat, we weten voor welke uitgave u komt te staan. Dat is het moment om een plan van aanpak op te stellen. Wat heeft u nodig om van te leven met het gezin? Wat blijft er dan over voor betalingen en het wegwerken van achterstanden in de huishoudpot? En vooral: hoe doen we dat? Dat plan van aanpak maken we samen. Onderdeel van het plan is dat we met alle partijen overleggen over betalingsregelingen. Ook bekijken we goed of u geen inkomsten laat liggen, bijvoorbeeld toeslagen waar u recht op heeft maar geen gebruik van maakt.
Stap 4
Aan de slag!
Onder onze begeleiding gaat u aan de slag. Omdat u meer overzicht heeft gekregen, zult u merken dat zelfstandig uw geld beheren eigenlijk best wel goed gaat. Ook omdat u meer rust in uw hoofd heeft. Tussendoor plannen we nog enkele contactmomenten om uw vorderingen te volgen. En voor die keren dat u onverwacht nog een vraag heeft, staat Debeto voor u klaar. Eén telefoontje of mailtje en u heeft antwoord.
Stap 5
Afronden
We zijn een paar maanden verder. Uit onze tussentijdse gesprekken blijkt dat u weer op eigen benen kunt staan, financieel. Dan ronden we het coachingstraject af. We kijken nog één keer of alles goed is geregeld. We checken nog één keer of u wel voldoende rekening heeft gehouden met toekomstige grote uitgaven. En we geven elkaar nog één keer de hand: gefeliciteerd, u heeft het (weer) voor elkaar. Houden zo! En anders weet u mij, of ik u zo weer te vinden. Ook geen punt.